Možete li dobiti naknadu za izgubljeni užitak za odmor?

v

Prilikom odabira smještaja za odmor, Internet je najčešći izvor pomoću kojega se dolazi do informacija o smještaju. Vlasnici smještajnih objekata trude se da njihova nekretnina izgleda što privlačnije na slikama, a budući najmoprimac želi dobiti što veću kvalitetu u odnosu na cijenu. Upravo su fotografije objekta pritom često glavni kriterij odabira.

No, što ako smještajni objekt izgleda u stvarnosti drukčije nego na fotografijama? Nažalost, kao i prilikom sklapanja svakog ugovora moguće je naići na nesavjesnu stranu koja ne postupa u dobroj vjeri, prilikom čega neke u lošoj vjeri postupaju s namjerom. Mogu se čuti loša iskustva prilikom dnevnog najma nekretnine, primjerice apartmana.

Tako postoje iskustva gdje je apartman bio u puno gorem stanju nego na fotografijama, vrvio je insektima i žoharima ili se primjerice radilo o vlasnicima apartmana koji ulaze u prostorije koje su iznajmili te kopaju po osobnim stvarima najmoprimca. Također, nisu ni rijetki slučajevi kada iz apartmana nestaju vrijednosti – novac, nakit i slično.

Kako postupati u takvim situacijama? Važno je znati da se na najam objekta primjenjuju odredbe tzv. ZOO-a, Zakona o obveznim odnosima (NN 35/05, 41/08, 125/11, 78/15), primarno u onom dijelu u kojem se određuje ugovor o najmu. Međutim, zakon propisuje da se odredbe o najmu primjenjuju podredno na najam uređen posebnim zakonom. Posebni zakon koji uređuje ovu djelatnost je Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti (NN 85/15, 121/16, 99/18).

Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti razvrstava objekte na sljedeći način: hoteli, kampovi, ostali ugostiteljski objekti za smještaj, restorani, barovi, catering objekti, objekti jednostavnih usluga. Propisuju se dužnosti ugostitelja, a u opisanim situacijama ono što je relevantno je da je dužan utvrditi kućni red, osigurati goste od posljedica nesretnih slučajeva, omogućiti gostu podnošenje pisanog prigovora te odgovoriti u roku od 15 dana, odnositi se prema gostu uljudno, korektno i profesionalno te postupati s povećanom pažnjom prema pravilima struke i običajima.

Nadzor nad primjenom tog zakona obavlja ministarstvo nadležno za turizam, pri čemu policija može protiv prekršitelja podnijeti optužni prijedlog, izdati prekršajni nalog ili naplatiti novčanu kaznu na mjestu izvršenja prekršaja.

Ako vlasnik objekta prekrši navedene dužnosti, može biti kažnjen novčanom kaznom od 2500,00 do 20.000,00 kuna, a u slučaju ponavljanja i do 40.000,00 kuna.

Zakon o obveznim odnosima, s druge strane, predviđa za sklapanje ugovora o najmu u pismenom obliku. Najmodavac je dužan predati i održavati stvar u stanju podobnom za ugovorenu uporabu. Ako je stvar predana u stanju neprikladnom za ugovorenu uporabu ili stanju koje bi uporabu znatno ograničavalo, najmoprimac može raskinuti ugovor ili zahtijevati sniženje najamnine. Zbog toga je bitno detaljno pregledati prostor prilikom ulaska, istaknuti sve prigovore te u ugovoru utvrditi standarde i stavke koje su bitne. Postoje slučajevi gdje vlasnici apartmana žele optužiti najmoprimce za neki kvar koji zapravo oni nisu uzrokovali kako bi im to mogli naplatiti.

U slučaju raskida ugovora najmoprimac ima pravo na naknadu štete zbog neispunjenja obveze. Najmodavac je i dužan vršiti potrebne popravke o svom trošku. Najmodavac odgovara za nedostatke stvari koje smetaju njenoj ugovorenoj ili redovitoj uporabi bez obzira je li za njih znao ili nije te za nepostojanje odlika predviđenih ugovorom. Odgovara za sve nedostatke ako je tvrdio da nema nikakvih nedostataka. Međutim, ne odgovara za one nedostatke koji su u trenutku sklapanja ugovora bili poznati ili nisu mogli ostati nepoznati, ali odgovara za one koje je namjerno prešutio, a znao je za njih.

Moguće je ugovoriti i drukčije, odnosno isključiti ili ograničiti odgovornosti za navedene nedostatke. Iz tih razloga važno je temeljito sastaviti ugovor, pregledati objekt, isticati prigovore te ne pristajati na najam bez ugovora u pismenom obliku.

Marin Barbić

Go back

Najnovije objave

Savjeti za mlade u kupnji doma

Savjeti za mlade u kupnji doma

Ako ste u dvadesetima ili tridesetima i razmišljate kupiti dom, pročitajte ovaj članak prije nego što se odlučite upustiti u  proces kupnje stana... 

Pet pitanja za naše agente za 5: IVANA GADŽO

Pet pitanja za naše agente za 5: IVANA GADŽO

U ovotjednom intervjuu razgovaramo sa našom agenticom Ivanom Gadžo iz agencije CENTURY 21 Mega Lux. Ivana Gadžo je licencirana agentica iz Zagreba te trenutno uspješno vodi agenciju za nekretnine. Osim Zagreba, Ivana prodaje nekretnine i na hrvatskoj obali, obavezno provjerite ponudu agencije Century 21 Mega Lux na ovoj POVEZNICI.

Pet pitanja za naše agente za 5: TOMISLAV ŠAVORA

Pet pitanja za naše agente za 5: TOMISLAV ŠAVORA

U prvom CENTURY 21 intervjuu upoznajte agenta Tomislava Šavoru. Tomislav je odgovorio na neka aktualna pitanja koja nam često šaljete u porukama, a najviše se tiču situacije oko nekretnina u Zagrebu, našem glavnom gradu koji je ove godine pogođen i potresom i pandemijom. Intervju vam donosimo u nastavku.  

Želite li dati u najam ili prodati nekretninu?

Povjerite se našim stručnjacima

Obavijest o korištenju web kolačića

U svrhu pružanja bolje funkcionalnosti, korisničkog doživljaja, sigurnosti, nesmetanog rada i evidencije broja korisnika na web stranici koristimo web kolačiće.

Hitni kolačići potrebni su za optimalno funkcioniranje web stranice, a drugi se kolačići upotrebljavaju za prilagodbu sadržaja i oglasa te analizu posjeta web stranice.

Za više informacija, pročitajte objašnjenja o online kolačićima, gdje u svakom trenutku možete odbaciti pojedine kolačiće.